Despre presă și statistici

Se zice că sunt mai multe tipuri de minciuni: minciuni, minciuni frustrante și statistici.

Ceea ce m-a făcut să încep să scriu acest articol, e faptul că am citit două articole, în presa românească, care m-au făcut să-mi pun întrebarea : „oare ne folosește la ceva faptul că avem o presă liberă?”.

Primul dintre cele două articole, e legat de aniversarea a 100 de ani, de la susținerea primei conferințe despre teoria relativității http://www.realitatea.net/aniversare-de-100-de-ani-de-la-prezentarea-teoriei-relativitatii_619997.html. Dacă aș vorbi acuma cu un om pe stradă, și mi-ar spun că Einstein a primit Premiul Nobel pentru teoria relativității, l-aș înțelege. Adică e cea mai cunoscută descoperire a lui Einstein, și e normal ca un om simplu să creadă că a primit Premiul Nobel pentru ea. Dar când un jurnalist scrie un astfel de articol, mi se pare că bunul simț ar cere să dea întâi un search pe Wikipedia.

Tot azi, ziarul Capital, ce ne-a obișnuit an de an, cu topul celor mai bogați oameni din România, a publicat un top al celor mai bune universități autohtone. Vă citez din articolul respectiv:

Studiul „University Ranking”, efectuat de compania germană Kienbaum Management Consultants în colaborare cu revista Capital, este primul conceput şi realizat în România, după toate rigorile ştiinţifice, pentru măsurarea gradului de încredere şi satisfacţie faţă de oferta educaţională a universităţilor româneşti.

Buun… deci test după toate rigorile științifice, nu? Ca tot omul, mi-am urmărit și eu universitatea, în diferite categorii ale topului.

În clasamentul general, avem o categorie „Ranking by Educational Content: Theory”, la care Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca ocupă locul 4. „Ok, not bad”, îmi zic, și dau scroll mai jos. Avem și un clasament făcut doar pentru universitățile tehnice : „Ranking by Faculty: Engineering”, unde la sectia „RANKING BY THEORY”, suntem… surpriză… pe 5!!!

Deci să vedem dacă am înțeles bine: La capitolul „Theory”, dintre toate universitățile din țară, suntem pe 4. Dar dacă în clasament introduci doar universitățile tehnice, cădem pe 5.

Și dacă tot vorbim de presă, trebuie să dau și un exemplu din experiența personală. Acum vreo 2 ani, eu și colegul Mihai, am dat un interviu pentru un ziar din județ. La întrebarea „ce vrei să faci după ce termini”, eu am răspuns că vreau să devin programator. Ziarista îl întreabă apoi pe Mihai: „Dar tu? Ai prefera să faci cercetare?”. Mihai a raspuns mai ezitant, ceva de genul „Nu prea, nu m-am decis încă”. Cei ce au citit ziarul ziua următoare, au putut afla că Mihai dorește să urmeze o carieră în cercetare.

Spor la citit!

Published in: on Septembrie 21, 2009 at 21:34  Comments (3)  

The URI to TrackBack this entry is: https://just1coder.wordpress.com/2009/09/21/despre-presa-%c8%99i-statistici/trackback/

RSS feed for comments on this post.

3 comentariiLasă un comentariu

  1. Ziariștii schimbă mereu replicile ca să dea un aer mai interesant articolelor proprii. Dacă schimbarea e de la nu știu sigur la sigur atunci nu e o mare problemă (decât dacă-ți bagă pe gură cuvinte pe care nu le-ai zis).

    Pe de altă parte, un ziarist neinformat trebuie dat afară din breaslă definitiv.

    • Trebuie de asemenea, să fii foarte atent ce zici, pentru că „tot ce spui poate fi folsit împotriva ta”. Odată, la un interviu, am fost întrebat cum mă văd peste 20 de ani. Și fiind o atmosferă mai relaxată, am răspuns în glumă „chel și cu burtă”. Cred că li s-a părut atâta de amuzant, că au pus chestia asta în ziar 😀 .

  2. In topul universitatilor tehnice figureaza si Institutul Teologic Baptist, Bucuresti…extrem de interesant…


Lasă un răspuns

