Ne trebuie o monedă de 23 de bani

Întrebare: ce faceți cu monedele pe care le primiți rest de la magazin? Și hai să nu ne gândim la cei mai fericiți dintre noi, pe care soarta i-a înzestrat cu un compartiment pentru monede la portofel. Să-i luăm de pildă, pe cei ca mine, care primesc în fiecare zi câte o mână de monede, apoi vin seara acasă, și le pun lângă celelalte monede, primite în zilele trecute. Și uite așa, se tot adună. Ieri am făcut fericită o vânzătoare de la non-stop, ducându-i la schimbat toata grămada, ce totaliza 15 RON(da, o sută cinzeci dă mii, numa metal). Privind la acea grămadă de monede, ce, pe zi ce trece, devenea deranjant de mare, am stat să mă gândesc care ar fi soluția pentru a diminua numărul de monede primite ca rest. Știu că se poate trișa, folosind cardul, dar încearcă să plătești cu cardul, atunci când iei pâine de la tanti de peste drum :P. În primul rând, am calculat câte monede primim în medie, ca rest, după ce cumpărăm ceva. Am făcut presupunerea că e la fel de probabil să primești orice sumă între 1 și 99 de bani, și am scris un mic script care să facă media(presupunând că vânzătoarea e suficient de amabilă să ne dea numărul minim de monede – just for other nerds: nu vă faceți griji, nu îi dăm bietei vânzătoare o problemă NP completă, ci alegem metoda greedy, care ce e drept, nu dă numărul minim de fiecare dată). Mi-a ieșit că pentru actualul sistem monetar(50, 10, 5 și 1 ban), primim în medie la un rest 4,94 monede. Dacă nu luăm în calcul monedele de 1 euro/dolar sau peste, americanii primesc în medie, ca rest, pentru o sumă cuprinsă între 1 și 99 de cenți, 4,16 monede(cu monede de 50, 25, 10, 5 și 1), iar cetățenii europeni din spațiul euro, doar 3,37 monede. Acuma nu vreau să fac din post-ul ăsta o nouă critică a sistemului românesc, aducând de pildă, ca argument, faptul că românii se simt mai nefericiți din cauză că au buzunarele mai grele(a trecut vremea când a avea buzunarul mare, era semn de prosperitate, acuma e semn că nu ai card), dar cifrele de mai sus vorbesc de la sine. Din fericire, am și soluția pentru a îmbunătăți semnificativ nivelul nostru de trai: o monedă de 23 de bani(cum secretul originalității e să-ți știi ascunde sursele, vă rog nu dați click aici). Cu o monedă de 23 de bani, numărul mediu de monede primite ca rest, devine 3,97. Practic am primi aproape cu o monedă mai puțin, de fiecare dată când cumpărăm ceva. .

Published in: on August 29, 2010 at 23:05  Comments (4)  

The URI to TrackBack this entry is: https://just1coder.wordpress.com/2010/08/29/ne-trebuie-o-moneda-de-23-de-bani/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 comentariiLasă un comentariu

  1. E prima oară când mă opresc pe blogul tău. Soluția ta nu sună rău dacă te loveşti des de problemă. Singura mea observaţie ar fi că în tot Iaşiul în care locuiesc eu, am primit rest monede de 1 ban numai la un singur magazin: Plus (în rest vânzătoarele fac aproximări la 5 bani sau utilizează frecventa gumă de mestecat pe care nu mi-o doresc, dar pe care mi-ar fi greu să o refuz).

  2. over-engineering pe o chestiune f putin prioritara!

    cu inca o moneda maresti complexitatea sistemului monetar. exista o gramada de solutii sa scapi de maruntis, de la simplul bacsis, dat la cersetori, schimbat la magazinele de langa parcari auto, pana la a avea la tine cate 1-2 monede. Asta in cazul cand nu vrei sa pierzi prea mult la bacsis.
    Inca ceva: desi nu mi-e clar de unde apare diferenta intre nr de monede la europeni (de care bine stim ca au si monede de 1 si 2 Euro), dar considerand ca ai calculat corect, practic it va iesi ca valoarea in acele 4.94 monede e semnificativ mai mica decat la straini. Deci pret/performanta e ok sa lasi bacsis.
    Eu apreciez cand mi se da restul corect, consider un act de normalitate (in FR primeai restul pana la ultimul cent, asa-i?). Daca vreau, las bacsisul.

    Cipri, hai cu niste subiecte mai serioase. Astept cu nerabdare! 😉
    Spor!

  3. Nu pot sa explic problema mea matematic ca si tine, da vezi ca acasa n-am avut niciodata probleme cu monede, iar aici in germania am un sertar plin cu 1 si 2 centi….deci no comment:P

    • @Tudor: Nu am luat în calcul monedele de 1 și 2 euro, pentru a echilibra situația, și a considera doar resturile de la 1 la 99 de cenți.

      @Aliz: Unde în Cluj, în afară de Plus, mai primești monede de 1 ban ca rest?(probabil că cei ce au stat în actuala mea cameră știu răspunsul, deoarece când am ajuns, era pe pervaz o grămadă mare de monede de 1 ban(încă odată, mersi pentru praștie)).


Lasă un răspuns

